– Är det här verkligen den bästa av världar? undrar Oblivias Timo Fredriksson och Annika Tudeer, som nu ger sin version av Voltaires satiriska pikareskroman Candide från 1759 på Svenska Teaterns Nickenscen.
I den driver Voltaire hejdlöst med det samtida 1700-talets Frankrike: hovet, prästerskapet, auktoriteter, men framförallt ifrågasätts filosofen Leibniz idé om att denna tillvaro är det bästa och att allt som händer sker på bästa sätt.
Tudeer och Frediksson plockar upp Candide i en samtid som är allt annat än förnuftig och rationell och gör sin egen version av den. Genom den visar de på vår tids förvränga självbilder och orättvisor och att pekar på att nej, det räcker faktiskt inte att odla sin egen trädgård för det slutar enbart i egocentrering och självupptagenhet.
Det är en fröjd att ta del av Tudeers och Fredrikssons avskalade men vassa ironi, fysiska närvaro, där de med små gester och miner förklarar en hel värld. Sällan har jag sett en bättre gestaltning av en fontän eller spykänslan av att ha druckit för mycket sockervatten i Eldorado.
Det här är performacegruppens första barnföreställning rekommenderad för åttaåringar och äldre och som barnteater fungerar den riktigt bra. Fredriksson och Tudeer fångar det tragiska genom att lyfta fram det absurda, överdrivna i Kunigundas avskurna skinka, jordbävningen i Lissabon – svåra ämnen, barn som är en del av barnens värld.
Summa summarum är Oblivias föreställning om Candide en fruktbar lek med en av världslitteraturens klassiker och framförallt visar den på dess aktualitet idag.
Ylva Larsdotter
Candide. Svenska Teatern, Nickenscenen. Spelar till och med den 12.5. Dramaturgi: Harriet Abrahamsson. Devising: Timo Fredriksson, Annika Tudeer. Ljus, visualisering: Pekka Pitkänen. Ljud: Markus Heino. Dräkter: Mi Duncker. På scenen: Timo Fredriksson, Annika Tudeer.