Triumf att finnas till, triumf att få andas, triumf att åter få se konst! Vi kan tids nog diskutera om det alls är nödvändigt att stänga museer och gallerier ur smittskyddssynvinkel, men vi behöver knappast diskutera nödvändigheten i att öppna dem. Det har gjorts till en riksangelägenhet att idrotten ska kunna släppas lös för att alls kunna fortleva, men i så fall har kulturen ett lika stort behov av att få verka. I konstens frånvaro blir vi varse dess betydelse för rikets mentala hälsa. Även om bildkonst emellanåt alltför nära tangerar den rena dekorationens roll så har den en avgörande funktion för yttrandefriheten (underutnyttjad förvisso, av såväl konstnärer och gallerier som av institutioner). Coronapandemin var på sitt sätt ett prov på Finlands beredskap. När det kom till institutionerna var den uppenbart dålig, och lika uppenbart är att vi saknar en beredskapsplan för kulturen. Det finns förbättringspotential, som de säger i det västra grannlandet.
När museer och gallerier öppnar igen sker det i en kollektiv anda av försiktighet och med mest måleri. Inte har man tyckt sig behöva tänka ett varv till eller ompröva något bara för att världen omkring oss i betydande grad förändrats. Gott så. Vår trägne konstkritiker Pontus Kyander har kastat sig mellan gallerierna på sin nysmorda cykel och visserligen inte mött utställningar som flyttar konstens råmärken, men som just bara för att de finns fyller honom med sann konstglädje.
Pekka Nevalainen.
Kenetti, Nylandsgatan 2 Helsingfors. Till 26.6 2020.
Abstrakt.
Sinne. Stora Robertsgatan 16, Helsingfors. Till 2.8 2020.