Tom of Finland in memoriam

av Fredrika Lindgren

Läder. Läderstövlar. Uniformer. Muskulösa män i uniformer. Erotik. Sexuella eskapader. Positivitet. Detta är hur jag skulle beskriva Tom of Finlands konst, om någon frågade mig.

Varför är detta relevant? Jo, för att nyligen öppnade Kiasma en ny utställning på museets tredje våning om Tom of Finland, eller Touko Laaksonen (1920–1991) som den S:t Karinsfödda tecknaren, grafikern och målaren hette.

Återvände till blyerts

Utställningen tar avstamp i Tom of Finlands konstnärliga estetik, det vill säga miljöerna och karaktärerna han avbildade. De vita salarna i Kiasma har förvandlats till minimalistiska, men stiliserade, nautiska landskap för teckningarna med motiv i dessa miljöer medan gatlyktor och bänkar framhäver stadsmiljöerna i teckningar med dessa motiv. Fondväggar i grönt framhäver campingmiljöerna och rödockran på en annan fondvägg gör att de svartvita blyertsteckningarna poppar fram tack vare kontrasten.

Tom of Finlands främsta medium var blyerts, men han testade även på andra tekniker såsom tusch och gravyr. I slutändan var det ändå blyerts han återvände till och det var även med blyerts allting började.

Vi får i utställningen se tidiga verk från 1940-talet som inte har ställt ut tidigare. Silhuetten av de muskulösa leende männen är där, men muskulaturen hos männen har ännu inte nått sin peak. Den fotorealistiska stilen som den självlärda Tom of Finland är känd för kommer däremot mer och mer fram ju närmare 1990-talet vi kommer.

Läder och uniformer

Inspirationen till teckningarna fick Tom of Finland från tidningsurklipp och drivkraften kom från hans sexuella fantasier. Som en ung homosexuell man i 1940-talets Finland var tillgång till homoerotisk pornografi nästintill icke-existerande och den unge konstnären fick ta till kreativa lösningar för att tillfredsställa sig. I och med att andra världskriget bröt ut och en ung Tom of Finland blev inkallad till armén, förstärktes hans fascination och dragning till män i uniformer.

Den sexuella dragningen till uniformer var en fetisch för Tom of Finland och något han åtrådde privat genom sina teckningar. Lädret var en annan fetisch som starkt genomsyrar Tom of Finlands teckningar och det verklighetstrogna sättet han återger lädrets textur i sina teckningar visar hur viktigt det var för honom. Bland annat i blyertsteckningar från serien Cyclist and the Thief (1961) demonstrerar han genom skuggning hur lädrets lyster kommer fram.

Avsikten var aldrig att vara frontfigur

Tom of Finlands teckningar lämnade den privata sfären för första gången år 1956 när han skickade sina teckningar till den amerikanska kroppsbyggartidningen Physique Pictorial. Det rådde censur kring avbildning av erigerade könsorgan på den tiden, men genom sensuell ögonkontakt, beröring och små gester, kunde man med sublimitet skapa erotiskt laddade bilder för en sexuell minoritet. Tom of Finlands internationella karriär var med ens född.

Det bör nämnas att fram till år 1969 var det farligt att ens antyda en avvikande sexualitet, eftersom homosexualitet i Finland då var brottsligt och kunde leda till fängelse. Fetischism klassificerades dessutom som en sjukdom. I och med Stonewallupproret i Greenwich Village, New York i USA år 1969 öppnades debatten kring sexualitet upp och upproret anses även vara den moderna HBTQ-rörelsens startpunkt. Lagen om homosexualitetens brottslighet avskaffades år 1971 i Finland, dock klassificerades den som en sjukdom ända fram till år 1981 och fetischism till år 2011.

Tom of Finland hade aldrig som avsikt att fungera som frontfigur för HBTQ-rörelsen, men eftersom hans positiva avbildningar av homosexuella män hjälpte att avdramatisera stigmat kring homosexualitet och förstärka självförtroendet kring sexualitet för många homosexuella män blev det en självklarhet att han ikoniserades i homosexualla kretsar.

Det fick dock motsatt effekt under 1980-talet när Tom of Finlands konst och homosexuella svartmålades i samband med aidspandemin, som tog många liv i den homosexuella kretsen. Som motreaktion till anklagelserna Tom of Finland fick angående förespråkandet av oskyddat sex gjorde han affischen Use a Rubber (1987). Efter det året kan man även notera en och annan täckt penis i Tom of Finlands teckningar.

Kiasma har lyckats med att skissa upp en heltäckande bild av Tom of Finland och hans plats i Finlands konsthistoria är självklar. Vem han var och vad han stod för kommer tydligt fram och utöver teckningarna ingår ett rikt arkivmaterial i utställningen.

Om man inte visste vem Tom of Finland var före utställningen, så vet man sannerligen det efteråt.

 

Kiasma:
Tom of Finland – En vågad resa
Visas fram till 29.10.2023

Lämna en kommentar