Tre frågor till Emelie Zilliacus och Martin Paul

av Mio Lindman

Emelie Zilliacus och Martin Paul valdes nyligen till konstnärliga ledare för Hangö teaterträff från 2025 till 2027.

 

1. Vad vill ni tillföra Hangö teaterträff?

MP: Vi har tagit ställning till vad festivalen är idag, speciellt vad den betyder på det fria fältet, och vi vill fördjupa detta, den roll festivalen spelar på det lokala, det nationella och det internationella fältet.

 

2. Vilken betydelse har Hangö teaterträff för scenkonsten i Svenskfinland?

EZ: Festivalen är en viktig plattform för nyskapande konst, finlandssvensk men också andra föreställningar som man kan ta del av där. Drömmen är att förstärka denna roll. 

MP: När Emelie och jag gjorde vår ansökan talade vi mycket om hur Hangö teaterträff fungerar som en aktiv del av fältet. Det handlar inte bara om att handplocka föreställningar som visas, utan det rör sig också om en aktiv roll i olika processer på fältet, att vara med och samproducera och initiera olika saker. 

EZ: Jag vill också tillägga att diskussionerna som förs i samband med seminarier men också annars är mycket viktiga under Hangö -Teaterträff!

 

3. Finns det någon viss utveckling inom den finlandssvenska scenkonsten ni ser som särskilt hoppingivande?

MP: Nyligen uppmärksammade HBL frågor om diversitet på teaterfältet. Det här hoppas jag är en fråga som inte bara ställs och diskuteras utan det behöver finnas konkreta sätt att förverkliga dem — också i Hangö vill vi implementera detta.

EZ: På Teaterhögskolan händer för tillfället intressanta saker. Jag är imponerad över studenterna och det konstnärliga arbetet som görs där. 

Lämna en kommentar